W dniach 30 czerwca i 1 lipca 2020 r. w Centrum Aktywności Obywatelskiej odbyło się szkolenie z zakresu integracji sensorycznej. Wzięła w nim udział kilkunastoosobowa grupa nauczycieli, opiekunów i wychowawców z placówek edukacyjnych i oświatowych oraz organizacji i placówek społecznych pracujących z dziećmi i młodzieżą. Kurs przeprowadziła firma Factory Talent Piotr Nowaczek Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Świętokrzyska Akademia Nauki”.
Kurs był okazją do zapoznania się z zagadnieniem integracji sensorycznej – jedną z najnowszych metod terapeutycznych stosowanych w odniesieniu do dzieci z trudnościami w nauce oraz z opóźnieniem w rozwoju psychooruchowym.
Uczestnicy mieli okazję poznać ogólne zasady terapii, sposoby i metody jej wdrażania, efekty zaprezentowane na podstawie badań oraz własnych doświadczeń prowadzących. Szczególny nacisk został położony na tak ważne rejony terapii jak dieta sensoryczna, przyczyny zaburzeń sensorycznych i ich wpływ na fizjologię wzroku oraz słuchu, zaburzenia węchu i smaku, wrażliwość dotykowa.
Przedstawiono kilka metod pracy z dziećmi wykazującymi zaburzenia, wskazano również jak ważna jest w tym procesie współpraca z rodzicami i opiekunami.
Kurs był pierwszym z cyklu szkoleń realizowanych w ramach projektu „Dzieciaki na 5”+ realizowanego w ramach Działania: 9.2. Ułatwienie dostępu do wysokiej jakości usług społecznych i zdrowotnych, Poddziałania: 9.2.1 Rozwój wysokiej jakości usług społecznych (projekty konkursowe) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem kursu jest rozwój kompetencji wychowawców w 8 świetlicach środowiskowych objętych projektem.
Odpowiada on na potrzebę doskonalenia warsztatu prowadzących, w celu bardziej efektywnej pracy z dziećmi i młodzieżą ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, z zaburzeniami i trudnościami w nauce oraz wynika z rozeznania i zainteresowania wychowawców.
W ramach cyklu kursów odbędą się jeszcze:
- KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA,
- ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI I MŁODZIEŻY,
- EKSPERYMENTY – NAUKA CZY MAGIA?